..

7 Vinkkiä menestyvään verkkokauppaan

Verkkokaupat internetissä ovat yksi maailman nopeimmin kasvavista toimialoista ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaiset pyrkivät jatkuvasti kasvattamaan verkkomyyntiään. Jos sinulla on verkkokauppa tai olet suunnittelemassa verkkokaupan perustamista ja etsit vinkkejä kaupankäynnin tehostamiseen verkossa, lue muutama hyödyllinen vinkkimme.

 

1. Hahmottele vahva suunnitelma

Perustamalla verkkokauppa ja tuotteiden myymisen aloittaminen vaikuttavat loistavalta ajatukselta hankkia myyntiä ja lisää tuloja! Muista kuitenkin että kilpailu verkkokaupoilla on kovaa ja usein samoja tuotteita myyvät myös muut yritykset, joilla on sama ajatus lisämyynnistä. Suunnittele kauppasi kohderyhmä ja markkinointistrategiasi huolellisesti, jotta saat houkuteltua asiakkaat juuri sinun kauppaaasi.

 

2. Kehitä asiakaslähtöinen lähestymistapa tuotteillesi

Vaikka verkkokauppaan tulee vierailijoita ja tuotteesi ovat hyviä, sekä hinnaltaan kilpailukykyisiä, silti yksi merkittävimmistä haittapuolista on, että asiakkaasi eivät saa tuotteistasi sitä tietoa jota haluavat.

Jos haluat tuotteidesi myyvän, sinun tulee tarjota asiakkaillesi hyvin ykstyiskohtaista tietoa tuotteista ja niiden hyödyistä ”Miksi ostaisin tämän tuotteen”. Tämä on unohtunut monilta pienemmiltä verkkokauppiailta. Kirjoita tuottessi detaljit ja kerro miksi tuote on hyvä ja asiakkaan kannattaa se tilata. Lisäksi asiakkaat lukevat mielellään muiden arvosteluja tuotteesta. Mahdollista tuotteen ostaneille asiakkaillesi mahdollisuus arvostella tuotteesi verkkokauppassasi.

 

3. Sijoita verkkokauppasi ulkoasuun

Kun asiakas saapuu kauppaasi, hän tekee ensimmäisen ja usein tärkeimmän päätöksen ensivaikutelman perusteella: ”Tutustua tuotteisiisi tai poistua kaupasta”. Vaikka tuotteesi olisivat miten hyviä, laadukkaita, hinnaltaan kilpaulukykyisiä tai muuten erinomaisia – jos verkkokauppasi näyttää kivikautiselta ja sitä on hankala käyttää eri laitteilla ( mobiili ), menetät asiakkaita ja myyntiä.

Panosta verkkokauppasi ulkoasuun ja anna ammattitaitoisen graafikon suunnitella kaupalle tyylikäs ulkoasu. Panosta myös sivujesi latausnopeuteen ja monipuoliseen sisältöön. Nämä herättävät LUOTTAMUSTA asiakkaissasi, joka on ehdottoman tärkeää, koska verkossa toimii valitettavasti myös huijareita.

 

4. Valitse kaupallesi oikea verkkokauppa-alusta

Verkkokaupoille on saatavilla lukemattomia eri alustoja ja ”tee se itse” kauppoja. Pienelle verkkokaupalle riittää usein alkuvaiheessa hieman kevyempi ratkaisu ja suuremmille taas vastaavasti on tarjolla monipuolisia ratkaisuja. Jos sinulla ei ole paljon tuotteita, pärjäät kevyellä alustalla loistavasti ja investointi kauppaan pysyy edullisempana. Kiinnitä kuitenkin huomiota verkkokauppa-alustan valinnassa sen laajennettavuuteen, lisäosien asennusten helppouteen ja saatavuuteen, kotimaisiin maksu- ja toimitustapaintegraatioihin, yms. Et välttämättä halua alustaa, johon ei ole saatavilla esimerkiksi kotimaisia verkkopankkimaksuja?

 

5. Panosta SEO strategiaan

SEO ( Search Engine Optimization ) eli hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää, jotta saat kaupallesi näkyvyyttä verkossa. Se ei ole ilmaista, mutta siihen panostaminen maksaa ajan kuluessa itsensä varmasti takaisin moninkertaisesti kauppasi kasvavan vierailijamäärän muodossa. SEO ei ole ”avain onneen” muutamassa viikossa tai edes kuukaudessa, mutta pitkäjänteisesti toteutettuna sillä saa kestäviä tuloksia ja lisää myyntiä.

Myös sosilaalinen media, kuten Facebook on loistava kanava tuotteidesi markkinointiin, tarjoa asiakkaillesi monipuolisesti mahdollisuus tutustua tuotteisiisi myös muissa kanavissa, oma sivustosi ei ole ainoa vaihtoehto.

 

6. Valitse verkkokauppasi maksutavat

Valitse monipuoliset maksutavat verkkokauppaasi, jotta kaikilla asiakkaillasi on mahdollisuus maksaa tuotteesi omalla tavallaan. PayPal on ilmainen, mutta se ei ole kovin tunnettu ja suosittu esimerkiksi Suomessa, jossa suositaan verkkopankki- ja luottokorttimaksamista. Turvallisia maksutapoja ja niihin sopivia verkkokauppaintegraatioita on useita, sinun pitää niistä valita itsellesi sopivin.

 

7. Testaa, julkaise, testaa

Älä vain selaa omaa verkkokauppaasi läpi kun se on ”valmis”. Käytä siihen runsaasti aikaa, vaikka se on kohtalaisen pitkäveteistä ja ei niin mielenkiintoista. Ajattele kuin asiakkaasi ajattelevat tullessasi kauppaasi ja yritä nähdä asiat asiakkaasi silmin. Tee tarvittavat korjaukset / muutokset, ennen kuin julkaiset uuden verkkokauppasi.

Kun verkkokauppasi on julkaistu, testaa se vielä uudelleen ja selaa kauppaasi ja tuotteitasi ”asiakkaan silmin”. Näin varmistat asiakkaillesi mahdollisimman positiivisen ostokokemuksen verkkokaupassasi.

 

Lopuksi

Näillä vinkeillä, joista osa varmasti on osalle lukijoista itsestäänselvyyksiä, saat verkkokauppasi toimimaan tehokkaasti ja tuotteesi myytyä – joka on kappasi tarkoitus.

Jos tarvitset osaavaa ja asiantuntevaa apua, Uudet Kotisivut on mielellään käytettävissäsi!