10 virhettä: Vältä nämä hankkiessasi kotisivuja

  • Luotu: 22.12.2018
  • Kaikki kategoriat

10 virhettä: Vältä nämä hankkiessasi kotisivuja

Haluat enemmän nykyisiltä kotisivuiltasi tai olet perustamassa kotisivuja ensimmäistä kertaa? Tämän oppaan avulla vältät 10 yleisintä virhettä kotisivujen hankinnassa ja todennäköisemmin onnistut kerralla.

Yrityksellä pitäisi olla kotisivut

Nykyään yrityksellä pitäisi olla kotisivut, riippumatta yrityksen koosta tai toimialasta ja harvalla meistä on kokemusta tai osaamista tyylikkäiden kotisivujen toteuttamisesta. Nykyisin on mahdollista luoda kotisivut myös itse ilman osaamista ohjelmoinnista tai koodaamisesta ja vielä kaiken lisäksi ilmaiseksi, mutta tämä ei aina ole välttämättä paras vaihtoehto. Lue lisää aiheesta toisesta artikkelistamme.

Kun olet päättänyt hankkia yrityksellesi uudet kotisivut, tekijöistä ei varmasti ole pulaa ja tämähän on hyvä uutinen! Google on pullollaan kotisivujen tekijöitä ja esimerkiksi googlettamalla ”uudet kotisivut yritykselle”, löydät runsaasti vaihtoehtoja yrityksistä, jotka ovat valmiit toteuttamaan kotisivusi. Kaikki vielä lupaavat laadukkaat kotisivut nopeasti, edullisesti ja vielä optimoituna sekä tyylikkäällä ulkoasulla – YES!

Sinulla on useampia vaihtoehtoja toteuttaa yrityksellesi uudet kotisivut. Voit tehdä itse kotisivusi ”tee se itse” kotisivuohjelmalla, antaa kaverisi tehdä yrityksesi kotisivut, antaa kotisivutoteutuksen ammattilaiselle tai vaikka luoda pelkät Facebook sivut ja toivoa parasta. Riippumatta siitä miten kotisivusi toteutat, tämä artikkelimme “10 virhettä: Vältä nämä hankkiessasi kotisivuja” kertoo mitä sinun kannattaa välttää onnistuaksesi kerralla.

Yrityksen kotisivut ovat nykyään lähes välttämätön keino tulla löydetyksi ja tunnetuksi, ihmiset etsivät tietoa, palveluja, tuotteita, ym. verkosta ja harvempi selailee enää puhelinluetteloita. Jos haluat yrityksesi otettavan vakavasti ja haluat luoda yrityksestäsi ammattimaisen kuvan asiakkaillesi, myös kotisivujesi tulisi tukea tätä. Et välttämättä halua kotisivujesi näyttävän blogilta (vaikka blogissa ei mitään pahaa olekaan) tai kasalta allekkain olevia laatikoita pienellä tekstillä. Toisekseen olisi varmasti mukavaa, jos kotisivujasi voisi selailla myös mobiililaitteilla sujuvasti. Sinulla ei välttämättä ole aikaa tai osaamista tehdä yrityksellesi uskottavia ja nykyaikaisia kotisivuja, jotka todella tekevät positiivisen vaikutuksen kotisivujesi vierailijoihin.

Vertaile palveluntarjoajia

Kun olet tullut siihen tulokseen, että ammattilainen toteuttaa yrityksellesi kotisivut, on edessä kotisivujesi tekijän valinta. Löydät verkosta nopeasti kymmeniä tekijöitä, jotka kaikki lupaavat sinulle lähestulkoon kuun taivaalta. Saatat lähettää muutaman yhteydenoton tai soitella palveluntarjoajille ja kuuntelet (tai luet) mahtavia selostuksia eri termeillä höystettyinä, on hakukoneoptimointia, responsiivisuutta, dynaamisuutta ja vaikka mitä. Aikasi kun kuuntelet, olet jo kohtalaisen valmis palkkaamaan kenet tahansa tekemään yrityksellesi uudet kotisivut – koska tuntuu että eroja palveluntarjoajien välillä ei juurikaan ole. 

Tässä välissä on hyvä tehdä itsellesi palvelus ja vetää hetki happea, ennen päätöksen tekemistä! Vertaile palveluntarjoajia rauhassa ja tutustu heidän omiin kotisivuihinsa. Jos päätät palkata yrityksen tekemään kotisivusi, etkä olekaan yritykseen tai työhön tyytyväinen:

  • vaihdat tekijää, joka tulee todennäköisesti aika kalliiksi
  • jatkat valitulla tiellä ja joudut tyytymään johonkin, jota et halunnut

Ennen päätöksen tekemistä sinun kannattaa lukea alta 10 yleisintä virhettä, jotka yritykset tekevät hankkiessaan uusia kotisivuja.

10 Yleisintä virhettä

1. Maksat uusista kotisivuista liikaa, koska kalleinhan on parasta?

Valitset kalliin palveluntarjoajan ja koska lasku on pienen omaisuuden, palvelun täytyy olla markkinoiden parasta? Väärin meni! On olemassa useita palveluntarjoajia, joiden hinnoittelu on alun alkaen perustunut ”vähemmän työtä – enemmän rahaa” periaatteelle ja aina joku maksaa luullessaan saavansa isolla rahalla parasta. Sinulle kerrotaan kaikenlaista teknistä liirum laarumia ja miten juuri sinun kotisivuistasi tehdään maailman parhaat ja miten ne sitten löytyvät Googlesta jo heti seuraavana päivänä.

Yrityksesi kotisivut ovat liiketoiminnallesi erittäin tärkeät, mutta älä maksa niistä liikaa – varsinkaan jos et täysin ymmärrä mitä olet ostamassa (Kyllä – teknisen hölynpölyn voi suomentaa)! Maailma, Suomi mukaan lukien on täynnä tekijöitä, jotka veloittavat palveluistaan kohtuutonta ylihintaa. Kotisivut eivät ole rakettitiedettä, eikä niiden tekemiseen tarvita raketti-insinöörejä. Kaikki kotisivut tehdään käytännössä samoihin ohjelmointikieliin perustuen ja osaajia on maailma pullollaan.

Esimerkki ylihinnoittelusta:
Kotisivujesi toteuttaja kertoo tekevänsä tuhannella eurolla maailman hienoimmat kotisivut ja vielä vain muutamassa päivässä. Tosiasiassa toteuttaja käyttää kotisivuihin ns. valmista teemaa, eli kotisivupohjaa ja rakentaa kotisivusi sen päälle. Kotisivuteemassa ei ole mitään vikaa kotisivualustana, mutta ei siitä kannata tuhatta euroa (tai edes 500 euroa) maksaa. Kotisivuteemat ovat usein vielä ilmaisia tai niitä saa muutamalla kympillä ja tosiasiassa toteuttaja vaihtaa sivuille värityksen, kuvat ja ehkä tekstinkin (yleensä maksat siitäkin ylimääräistä). Samoin toteuttaja poistaa osioita, joita et tarvitse tai halua – jos taas haluat jotakin ylimääräistä, hinta nousee kuin Nasan raketti. Ylimääräisissä ominaisuuksissakin kyseessä on usein viiden minuutin ”lataa ja klikkaa” asennus valmiille lisäosalle.

Miten vältyt maksamasta liikaa

Kaikelle on hintansa ja mitä enemmän haluat, sen enmmän se yleensä myös maksaa. Muista kuitenkin, että  kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla ja kotisivujen laajentaminen myöhemmin on helppoa – ellei kotisivujasi ole toteutettu jollekin suljetulle alustalle (en suosittele).

Todennäköisesti kotisivujesi tekijä kertoo sinulle mitä kaikkea ihan välttämättä tarvitset, joka on ihan hyväkin asia – jos et ole itse tullut kaikkea vielä ajatelleeksi. Muista kuitenkin, että kaikki pitää olla kerrotuu sinulle suomeksi: mitä tarvitset ja ja miksi tarvitset (ominaisuus + hyöty). Sinä päätät! Suostu vain ominaisuuksiin, joista yrityksellesi on hyötyä ja koet tarvitsevasi niitä aidosti. Kerro mitä haluat saavuttaa kotisivullasi (kyllä – kotisivuillasi pitää olla jokin tavoite) ja määrittele sen perusteella, mitkä ominaisuudet ovat sinulle hyödyksi.

Voit tavoitella kotisivuillasi esimerkiksi:

  • Potentiaalisten assiakkaiden yhteydenottoja (uusia asiakkaita)
  • Uutiskirjeesi tilaajia (markkinointi)
  • Voit esitellä tuotetta tai palvelua (esim. uusi tuote)
  • Myynti, esimerkiksi verkkokauppa

Älä maksa mistään, mitä et täysin ymmärrä!

SEO, HTML, PHP, WP plugin, CSS, Divi theme… Älä anna monimutkaisten termien ja ammattikielen hämätä, kaikki on satavilla ihan vain suomeksi. Sinun pitää ymmärtää, mitä olet ostamassa ja mitä hyötyä siitä sinulle on!

Ota selvää mille alustalle kotisivusi tehdään, tehdäänkö kotisivusi jollakin kotisivukoneella, toteuttaako palveluntarjoaja sivut jollakin kotisivukoneella, tehdäänkö kotisivut valmiille teemalle vai tekeekö toteuttaja jokaisen osa-alueen erikseen (graafinen suunnittelu, eli webdesign + toteutus ja asennus sisällöhallintajärjestelmälle).

2. Tilaat halvimman mahdollisen vaihtoehdon

On ymmärrettävää, että haluat valita yrityksesi kotisivuiksi halvimman vaihtoehdon kustannusten säästämiseksi, mutta halvin vaihtoehto ei todennäköisesti tarjoa sinulle sitä laatua jota kotisivuiltasi haluaisit. Olemme kuulleet lukemattomia kertoja asiakkailtamme ”roskiin” päätyneistä projekteista, koska asiakas on halunnut saada kotisivut mahdollisimman halvalla ja pettynyt lopputulokseen. Jos palveluntarjoajan lupaukset ja hinta tuntuvat uskomattomilta ollakseen totta, ne todennäköisesti ovatkin!

Kotisivusi ovat yrityksesi mainos asiakkaillesi. Kotisivujesi laadulla on suora vaikutus yrityksesi uskottavuuteen ja sitä kautta tulokseen. Tiesitkö että lähes 90% yrityksistä etsii palveluja ja tuotteita ensimmäisenä internetistä? Jos kotisivusi näyttävät ”ei niin laadukkailta”, potentiaaliset asiakkaasi muodostavat saman kuvan yrityksestäsi ja tuotteistasi – tätä et todennäköisesti haluaisi. Vaikka halpa ei nykyään automaattisesti ole yhtä kuin huono, kotisivuissa hinta on usein suoraan verrannollinen tehdyn työn määrään ja 100 Eurolla et saa ammattilaiselta yhtä monta tuntia kotisivujesi tekoon kuin 1000 Eurolla. Toisaalta ei myöskään ole mitään järkeä maksaa 100 Euron tuntiveloituksia, kun saman palvelun saat edullisemminkin.

Miten löydät oikean kumppanin?

Etsi yhteistyökumppania, jolta saat eniten vastinetta rahoillesi. Mitä tämä sitten tarkoittaa ja miten sen teet? Vertaa tuntihintaa: selvitä kotisivuprojektisi todellinen kesto ja vertaa sitä saamasi tarjouksen euromäärään.

Yhteistyökumppanisi pitää olla sellainen, jonka kanssa voit ajatella rakentavasi pidempiaikaista kumppanuutta ja joka voi tarjota sinulle lähes kaikki kotisivuihisi liittyvät palvelut. Näin säästät aikaa ja rahaa tulevaisuudessa, koska kotisivusi tuskin ovat muuttumattomat seuraavat kymmenen vuotta.

Valitse kumppani, jonka kanssa voit rakentaa tulevaisuutta!

Pidempiaikaista kumppanuutta etsiessäsi, ei ehkä kannata valita pari viikkoa sitten aloittanutta yritystä, vaan valita kumppani, jolla on jo useampia tehtyjä kotisivuja referenssinä. Toisekseen ei kannata varmastikaan valita yritystä, jossa yksi ja sama henkilö myy ja toteuttaa tilaamasi palvelut, mitä jos tämä henkilö sairastuu tai jää junan alle? Ei ole enää yhteistyökumppanuutta ja ainoa, joka tietää kotisivuprojekteistasi on juuri poistunut maisemista? Myöskään luottoluokittajien (Suomen Asiakastieto, Bisnode Finland…) myöntämistä AA/AAA luottoluokituksista ei ole haittaa pohtiessasi uuden yhteistyökumppanisi luotettavuutta, vakavaraisuutta ja jatkuvuutta tulevaisuudessa.

3. Et ole valmistautunut

Olet mahdollisesti kuullut englanninkielisen lausahduksen ”People dont`t plan to fail, they fail to plan” ja tämä osuu kotisivusuunnittelussa valitettavan usein oikeaan, josta aiheutuu täysin turhia ja helposti vältettävissä olevia kustannuksia. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pitää paikkansa myös kotisivujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Kun pyydät tarjousta uusista kotisivuista yrityksellesi, sinulla olisi hyvä olla mietittynä ajatus ja jonkinlainen kuvaus siitä mitä sinä haluat kotisivuiltasi. Kuvauksen ei tarvitse olla mitään ammattikieltä ja riittää hyvin, jos sinulla on vaikka lista siitä mitä asioita haluat kotisivuillesi tai linkki kotisivulle, jonka kaltaisen haluaisit myös itsellesi. Voit myös olla yhteydessä mahdolliseen yhteistyökumppaniin ja kysyä heiltä vinkkejä toimialaasi liittyen.

Kysymällä ”Tarvitsen nettisivut, mitä maksaa ja mitä saan?” kertoo myyjälle, että projektisi on vielä suunnitteluasteella ja heidän pitää käyttää aikaa suunnitellakseen yrityksesi uudet kotisivut. Myyjä tulkitsee kysymyksesi hyvin yksiselitteisesti: ”Kaverilla ei ole hajuakaan mitä kotisivuilla pitää olla, eikä hän tiedä kotisivujen suunnittelusta mitään.” Myyjä haistaa välittömästi mahdollisuuden laskuttaa sinulta enemmän! Todennäköisesti myyjä vakuuttelee sinut kaiken maailman ominaisuuksista, joista et koskaan ole kuullutkaan ja jotka kuitenkin ovat kotisivuillesi äärimmäisen tärkeitä. Loppupelissä ostat ylihinnoitellut ja valmiiseen teemaan pohjautuvat massakotisivut.

Miten valmistaudut?

Jos et ole lainkaan valmistautunut, se maksaa sinulle aikaa ja rahaa. Kuvittele asiaa palveluntarjoajan silmin, he tarjoavat sinulle yleensä kaksi vaihtoehtoa:

  • Tekevät muutoksia niin paljon kuin haluat tuntiveloituksella tai muulla vastaavan kaltaisella veloitusperiaatteella
  • Tarjoukseen sisältyy yksi tai kaksi muutoskierrosta, sen jälkeen maksat–olit tyytyväinen tai et. Pahimmassa tapauksessa tyydyt johonkin ”OK” vaihtoehtoon, jolla uusi kotisivusi toteutetaan

Tee lista sinun yrityksesi kotisivuille tärkeistä asioista

Sinun kannattaa tehdä lista asioista, joita haluat huomioitavan uusilla kotisivuillasi. Jos sinulla ei ole omaa listaa mietittynä, lue artikkelimme “Kotisivujen perustaminen: tarkistuslista”. Listan perusteella kotisivujesi sisältö, ominaisuudet ja rakenne on helppo hahmottaa ja se helpottaa täsmällisen tarjouksen tekemistä. Kotisivujen tarkistuslistan tekeminen ei edellytä korkeakoulututkintoa ja sen tekeminen kestää vain hetken. Säästät aikaa ja rahaa!

4. Ei sisällönhallintaa ja ylläpitoa

Yrityksesi kotisivujen toteutus on kertarykäisy, eikö niin? Tuskin! Ja jos yrität vakuuttaa itsellesi jotakin muuta, tulet todennäköisesti yllättymään myöhemmin tai kotisivullasi on hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Kun kotisivusi ovat valmiit ja ne julkaistaan, niitä olisi hyvä päivittää johdonmukaisesti ja säännöllisesti. Päivitykset voivat olla tarjouksia, blogi kirjoituksia, uutta sisältöä tai tiedotteita. Lisäksi kotisivusi on asennettu (tai ainakin pitäisi olla) julkaisujärjestelmälle, kuten WordPressille, joka on erittäin suositeltavaa päivittää säännöllisesti esimerkiksi teeman ja lisäosien osalta. Eikä ole pahitteeksi, jos kotisivuillesi on vielä asennettu ns. visual editor, joka tekee kotisivujesi muokkaamisesta todella helppoa.

Jos kotisivujesi sisältö ei koskaan muutu miltään osin, se muuttuu ajan saatossa aika tylsäksi ja antaa asiakkaille käsityksen, että yrityksessä ei näytä paljon tapahtuvan. Tämän lisäksi hakukoneet luokittelevat sivustosi vähemmän relevantiksi, jos siellä ei koskaan muutu mikään ja tämä heikentää kotisivujesi sijoitusta hakukoneiden tuloksissa, joka on taas vähemmän kävijöitä kotisivuilla = vähemmän euroja kassaan. Johdonmukaiset päivitykset ja uusi sisältö tuovat kotisivuillesi enemmän potentiaalisia asiakkaita. On yleisesti tiedossa ja tutkittua, että säännöllisesti blogikirjoituksia julkaisevat yritykset saavat kotisivuilleen noin 5 kertaa enemmän liikennettä verrattuna yrityksiin, jotka eivät julkaise uutta sisältöä säännöllisesti kotisivuillaan.

Ratkaisu

Hanki jatkuvaluonteinen päivitys kotisivuillesi ja kotisivusi on suojaustaso mukaan lukien, aina ajantasalla. Sinulla on mahdollisuus päivittää itse omat kotisivusi hallintapaneelista, mutta valitettavan usein tämä jää tekemättä ja sitten olet pulassa. Suomessakin on lukuisa yrityksiä, joiden kotisivuille on murtauduttu ja kotisivujen tiedostot on pitänyt puhdistaa haittakoodista murtautumisen jälkeen. Kotisivutiedostojen puhdistaminen vie aikaa ja on kallista. Vielä kiusallisempaa usein on yrityksen saama negatiivinen maine suljettujen kotisivujen takia. Et todennäköisesti halua, että asiakkaasi lukevat alla olevan kaltaiseen näkymään tullessaan suljetuille kotisivullesi?

Asianmukaisella päivittämisellä kotisivusi ovat aina ajan tasalla ja säästyt kiusallisilta ongelmilta, joka säästää varmasti päivityspalveluun sijoitetut eurot moninkertaisena takaisin pitkässä juoksussa.
Kun valitset yhteistyökumppania, varmista että uudet kotisivusi asennetaan julkaisujärjestelmälle. Kannattaa myös edellyttää kotisivujen asennusta Visual Editorille, esimerkiksi Elementor Pro, jolla kotisivujesi sisällön hallinta on helppoa ilman koodaustaitoja.

5. Kiirehdit toteutusta

Vaikka internet-maailma tuntuu painelevan pikakelauksella eteenpäin, sinun olisi hyvä hieman hidastaa, kun kyseessä on sinun yrityksesi kotisivuprojekti. Kun vaadit kotisivujesi suunnittelijalta luovuutta, kyseessä ei ole kaikkein yksinkertaisin työ. Vaikka suunnittelijalla olisi jo tuhansien sivustojen kokemus, hän ottaa sinun kotisivujesi suunnittelun uutena haasteena ja keskittyy luomaan loistavan designin juuri sinun yrityksellesi. Jos et halua yrityksesi kotisivujen olevan kopio kaikista muista samalla alalla toimivien yritysten kotisivuista, on parempi ottaa hieman rauhallisemmin ja ymmärtää antaa hieman aikaa suunnittelijalle tehdä työnsä hyvin.

Todennäköisesti et halua, että yrityksesi kotisivut näyttävät 12-vuotiaan siskonmiehenserkunpojan tekeleeltä (vaikka 12-vuotiaat ovatkin usein fiksuja ja kyvykkäitä). Kiirehtimällä suunnittelua ja toteutusta saat todennäköisesti puolivalmiit kotisivut, joilla annat asiakkaillesi myös puolivalmiin kuvan omasta yrityksestäsi.

Ratkaisu

Suunnittele etukäteen. Jos sinulla on aikatauluun sidottu projekti, kerro palveluntarjoajalle etukäteen mitä kaikkea sinä haluat kotisivuillasi olevan. Varaudu vastaamaan mahdollisiin lisäkysymyksiin. Projektin aikana tulee usein tarvetta lisäkysymyksille ja usein suurin syy viivästymisille on vastausten odottaminen.

Kerro mitä haluat ja reagoi suunnittelijan kysymyksiin

Kerro palveluntarjoajalle jo ennen projektin alkua mahdollisimman hyvin toiveistasi eri elementtien, sijoittelun ja värien suhteen. Jos olet nähnyt jonkun toisen yrityksen kotisivut, jotka miellyttävät sinua, kerro sivuista palveluntarjoajalle. Internet on pullollaan mahtavia ja vähemmän mahtavia kotisivuja, eikä ole tarkoituksenmukaista keksiä kokonaista pyörää uudelleen. Usein muilta kotisivuilta löytyy yksittäisiä asioita, joista pidät todella paljon ja jotka miellyttävät juuri sinua. Jos ne miellyttävät sinua, todennäköisesti moni muukin pitää niistä. Kerro näistä palveluntarjoajallesi! Tarkoituksena ei ole kopioida muiden tekeleitä, vaan saada ajatuksia sinun kotisivujesi suunnitteluun.

6. Kaverisi tekee kotisivut

Voi tuntua mahtavalta, jos nettivelho kaverisi Pena tekee yrityksellesi kotisivut. Jos kaverisi ei ole päätyöltään tai osaamiseltaan webdesigner ja ohjelmoija, voit saada käsiisi puolivalmiit kotisivut, jotka eivät puhuttele asiakkaitasi ja niiden päivittäminen myöhemmin saattaa olla hankalaa. Kotisivut ovat yrityksesi näyteikkuna internetissä ja markkinointisi kulmakivi, tämän vuoksi kannattaa antaa kotisivuprojektisi ammattilaiselle. Ammattilaiset eivät haaskaa aikaasi ja saat varmasti korkealaatuiset kotisivut yrityksellesi.

Vaikka kaverisi saa asennettua kotisivusi ja ne jopa näyttävätkin kivoilta, osaako Pena tehdä esimerkiksi hakukoneoptimoidut kotisivut? Kun kotisivuja tehdään, on erittäin tärkeää ottaa huomioon myös näkyvyys Googlessa ja muissa hakukoneissa. Jos hakukoneet eivät löydä kotisivujasi tai edes tiedosta kotisivujesi olemassaoloa, kotisivujesi potentiaalinen hyöty ei ole kovin suuri. Ammattilainen, jolla on osaamista hakukoneoptimoinnista, osaa tehdä kotisivuillesi toimenpiteitä, jotka mahdollistavat paremman näkyvyyden hakukoneissa. Kerromme tarkemmin hakukoneoptimoinnista toisessa julkaisussamme 20 vinkkiä parantaa kotisivujesi näkyvyyttä hakukoneissa.

Käytä henkilökohtaista verkostoasi oikeassa paikassa hyödyksesi

Ratkaisu

Suosittelemme pitämään liiketoiminnan ja ystävyyssuhteet selvästi erillään toisistaan. Jos haluat ammattimaiset kotisivut yrityksellesi, sinun pitää silloin myös palkata ammattilainen. Penan neuvoja ja apua on varmasti aina hienoa saada ja siinä voi säästää rahaakin, kun Pena tekee halvalla juuri sinulle. Kokemuksessemme mukaan kaveriprojekteista suurin osa kuitenkin päättyy katastrofiin, syystä tai toisesta. Käytä sen sijaan henkilökohtaista verkostasi hyödyksesi muilla tavoin ja pyydä heiltä ideoita ja kommentteja omiin näkemyksiisi sekä pyydä kavereitasi jakamaan tietoa yrityksestäsi vaikka sosiaalisessa mediassa.

7. Et tarkista palveluntarjoajan omia kotisivuja

”Moni kakku päältä kaunis”, sanonta, joka osuu aika usein oikeaan. Löydät useita palveluntarjoajia, joiden kotisivut näyttävät hienoilta ja kaikki tarjoavat luotettavuutta, hyvää asiakaspalvelua, toimivuutta, laadukkuutta ja usein mukana on myös hakukoneystävällisyys, sekä muita kliseitä. Et varmasti rakennuttaisi taloasi timpurilla, joka pitää vasaraa kädessään toista kertaa elämässään. Sama pätee kotisivuihisikin, et varmasti halua palveluntarjoajaa, joka ei ole tehnyt vielä kotisivuja kuin itselleen ja ehkä parille kaverilleen.

Palveluntarjoaja lupaa kotisivuillaan sinulle lähes kuun taivaalta, mutta todellisuus aika usein on toinen, vaikka markkinoilta löytyy myös hyviä ratkaisuja uudeksi palveluntarjoajaksesi. Kotisivuilla on monia näkyviä ja näkymättömiä asioita, joita sinun kannattaa tiedostaa ennen päätöksen tekemistä. Kotisivujesi pitää latautua nopeasti, niiden tulee näyttää ammattimaisilta, kotisivujen tulee olla responsiiviset, hakukoneet tulee huomioida, turvallisuus ja paljon muuta.

Ratkaisu

Palveluntarjoajan omilta pitäisi löytyä kliseeluettelon lisäksi ainakin muutamia näytteitä toteutetuista projekteista (10-20) ja jokunen palaute asiakkailta, mielellään positiivista palautetta. Tarjoaako palveluntarjoaja mitään takuuta työlleen? Jos palveluntarjoajalla on esimerkiksi 100% tyytyväisyys- tai rahat takaisin takuu, voit olla jo melkoisen huoletta. Palveluntarjoajan liiketoiminta ei varmaan kannata, jos saa koko ajan palautella rahoja asiakkaille. Takuu on todiste korkeasta laadusta ja tyytyväisistä asiakkaista.

Tarkista tekniseltä puolelta ainakin palveluntarjoajan omien kotisivujen latausnopeus ja responsiivisuus (toimivuus mobiililaitteissa) ennen yhteistyökumppanin valitsemista.

Alla kaksi hyvää ja ilmaista työkalua kotisivujen testaamiseen:

Miksi kotisivujen nopeus on niin tärkeää? Jos sivuston latautuminen kestää yli kolme sekuntia, 58% vierailijoista poistuu sivuilta heti ja menetät aika paljon potentiaalisia asiakkaita.

Oikealla testitulos kotisivupalveluja tarjoavan yrityksen omien kotisivujen nopeudesta.

8. Annat suunnittelun ja toteutuksen eri yrityksille

Sinun kannattaa valita aina palveluntarjoaja, jolta löytyy osaaminen koko projektiin. Tällöin esimerkiksi suunnittelijoiden ja toteutuksesta vastaavien henkilöiden on helppo kommunikoida keskenään ja heillä on runsaasti kokemusta toistensa tavoista toimia. Pahimmassa tapauksessa suunnittelun tehnyt henkilö ei ymmärrä mitään teknisestä toteutuksesta tai suunnittelijan ja toteutusta tekevien henkilöiden näkemyserot ovat niin suuret, että se saa koko projektisi kaaokseen.

Kun lähdet selvittämään asiaa, molemmat todennäköisesti syyttävät toisiaan ja lopputuloksena sinä olet aina se, joka maksaa. Harvemmin kumpikaan osapuoli myöntää olevansa vääräsää ja molemmat varmasti keksivät syitä sille, miksi juuri he ovat asiassa oikeassa.

On myös huomattavasti kustannustehokkaampaa ottaa suunnittelu ja toteutus yhdestä yrityksestä. Jos tilaat kotisivujen suunnittelun ja toteutuksen eri yrityksiltä, lopullinen hinta on usein moninkertainen verrattuna yhden palveluntarjoajan käyttämiseen.

Ratkaisu

Selvitä palveluntarjoajalta mitä palveluja he voivat
sinulle tarjota. Vältä palveluntarjoajia, jotka kehottavat ottamaan tuon palvelun sieltä ja toisen täältä, niin he tekevät muut hommat.

Tärkeimpiä asioita, joita palveluntarjoajaltasi pitäisi löytyä on osaamista graafisesta suunnittelusta, toteutuksesta (HTML, CSS, JS, PHP) ja kokemusta julkaisujärjestelmistä (esim. WordPress). Edellä mainitut termit saattavat olla sinulle vieraita, mutta jos ne ovat vieraita palveluntarjoajalle, sinun on syytä ottaa pari askelta taaksepäin.

Moni palveluntarjoaja esimerkiksi tekee kotisivusi ns. valmiille teemoille, joiden asennus ja muokkaaminen onnistuu ilman mainittavia koodaus- tai webdesign taitoja, eikä palveluntarjoajalta välttämättä löydy osaamista esimerkiksi webdesignista ja HTML + CSS kielistä. Jos saat edellä mainittujen lisäksi palveluntarjoajaltasi vielä webhotellin (kotisivutila, johon kuuluu usein myös sähköposti yrityksesi domainilla) ja palvelun kotisivujesi päivittämiseen kohtuullisella hinnalla, olet jo aika vahvoilla oikean kumppanin valinnassa.

9. Et saa kirjallista tarjousta tai sopimusta

Jos palveluntarjoaja sanoo sinulle puhelimessa ”homma on kunnossa ja pannaan projekti käyntiin” ja seuraavaksi sähköpostiin tai postilaatikkoon kolahtaa lasku, sinulla pitäisi hälytyskellojen soida. Vaihtoehtoisesti voit saada tarjouksen tai jonkinlaisen tilausvahvistuksen, jossa ylimalkaisesti todetaan ”Toteutetaan kotisivut yritykselle” ja seuraavalla rivillä onkin jo hinta, kannattanee pitää lyhyehkö mietintätauko. On toki yrityksiä, joiden toimintakulttuuriin ei kuulu täsmälliset tarjoukset ja silti työn laatu on hyvää, mutta todennäköisyys saada kyseisenlainen yritys on lähestulkoon sama, kuin lottovoitossa.

Hyväksyessäsi tarjouksen, jossa on runsaasti tulkinnanvaraa, olet lähtökohtaisesti aika heikoilla ollessasi tyytymätön palveluun tai toimitettuun tuotteeseen. Palveluntarjoajat saattavat keksiä milloin mitäkin syitä veloittaa sinulta lisää keksimällä syitä lisäveloitukselle tai he yksinkertaisesti sanovat, ettei kyseinen toiminto kuulu heidän tarjoukseensa ja se maksaa lisää. Kohta huomaat, että projektisi kustannukset nousevat nopeasti ja korkealla ja sinulla on vaihtoehtona päättää projekti kesken tai jatkaa projektia maksamalla lisää. Molemmissa tapauksissa häviät aina.

Ratkaisu

Vaadi aina ja ilman poikkeusta palveluntarjoajalta täsmällinen tarjous projektistasi, jossa on mainittu tärkeimpiä asioita, kuten projektin kesto, maksuehdot, hinta, kotisivujen ominaisuudet ja lisäosat, kotisivujen rakenne… Sait varmasti juonen päästä kiinni. Mitä tarkempi tarjous tai sopimus sinulla on, sen vähemmän tulee yllätyksiä matkan varrella. Projektit ovat sisällöllisesti usein laajoja, jo yhdelle sivulla saadaan mahdutettua uskomattoman paljon erilaisia elementtejä. Siksi sinun kannattaa omaksi turvaksesi käyttää hieman aikaa ja lukea tarjous huolellisesti läpi ennen sen hyväksymistä. Jos jokin seikka tarjouksessa mietityttää, ota palveluntarjoajaan yhteyttä ja pyydä lisäämään puuttuva asia tarjoukseen. Älä tyydy epämääräiseen vastaukseen ”Joo, se sisältyy kyllä meidän tarjoukseen”.

Mitä yksityiskohtaisempi tarjous, sen todennäköisemmin säästät rahaa. Kotisivu- ja IT liiketoiminnassa ei ole mitenkään poikkeuksellista projektien venyminen ja hintojen muuttuminen matkan varrella. Sinun yrityksesi kotisivujen kohdalla asian ei tarvitse olla niin, koska kaikki kotisivujesi sisältämät ja kotisivuihisi liittyvät asiat pitää pystyä erittelemään kirjallisesti. Tämä voi tarkoittaa parin sivun tarjousta liitteineen, mutta niiden vaatiminen ja lukeminen on varmasti vaivan arvoista. Älä koskaan anna kiireen tai puhelimessa tehtyjen vakuutteluiden ja lupausten sokaista sinua.

10. Maksat koko projektin hinnan etukäteen

Ei ole tavatonta että palveluntarjoaja pyytää sinulta ennakkomaksua. Tämä on täysin normaalia ja palveluntarjoaja haluaa sillä turvata myös oman tilanteensa. On aika yleistä, että ennen toteutuksen aloitusta palveluntarjoaja pyytää pientä ennakkomaksua projektisi aloittamiseksi.

Meitä on kuitenkin moneen junaan ja osa jää asemalle. Maksat etukäteen pahimmassa tapauksessa isoja summia, mutta mistä tiedät saavasi rahoillesi vastinetta? Et mistään! Saat korkeintaan ”meihin voit luottaa” tyylisiä lupauksia, jotka ovat ne kuuluisat viimeiset sanat. Pahimmassa tapauksessa kuulet meriselitykset tai palveluntarjoaja ei vastaa puheluihisi ja lopputuloksena sinun säästöpossusi tyhjenee.

Ratkaisu

Jos sinulta pyydetään kohtuuttoman suurta ennakkomaksua suhteessa kotisivuprojektisi kokonaishintaan, älä maksa, vaikka saisit mitä perusteluja ja rahat- takaisin takuita veloitukselle. Hyvä palveluntarjoaja osaa jäsentää projektin eri osioihin ja määritellä kohtuullisen laskutuksen projektin eri vaiheisiin sopiviksi. Tällä sinä et maksa siitä, mistä et tiedä ja palveluntarjoajalla on pieni turvamarginaali omalle sijoitukselleen, eli työtunneille joita palveluntarjoaja käyttää projektiisi.
On huomattavasti turvallisempaa maksaa vaiheittain projektin edetessä, silloin tiedät jo mitä olet saamassa ja yritys on näyttänyt että asiat tapahtuvat sovitulla tavalla.

Aiemmin kirjoituksessa mainitsin luottoluokituksista ja vakavaraisuudesta. On tietenkin aina vakuuttavampaa, jos palveluntarjoajalle on myönnetty luottoluokittajan puolesta AA tai AAA luottoluokitus. Luottoluokitus kertoo jotain palveluntarjoajan vakavaraisuudesta ja maksukyvystä, koska kyseisiä luokituksia ei myönnetä ilman syytä. Todella moni Suomalainen kotisivupalveluntarjoaja toimii pienillä marginaaleilla kovan kilpailun vuoksi ja silloin on aina riski, että palveluntarjoajan liiketoiminta loppuu kesken projektin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *