Hakukoneoptimointi: tekstin kirjoittaminen ja kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi
Kokonaisvaltaisella hakukoneoptimoinnilla tarkoitamme, että ensisijaisena tavoitteena on luoda ja ylläpitää parasta mahdollista kotisivukokonaisuutta. Google sijoitus tulee itsestään, jos kotisivusi on tarpeeksi korkealaatuinen.
Google haluaa palvella asiakkaitaan. Googlen tehtävänä on indeksoida kaikki maailman tiedot verkosta ja tehdä ne helposti käyttäjien saataville. Tämän lisäksi Google haluaa samalla tietenkin ansaita rahaa, mutta jos he haluavat saada käyttäjiä hakukonepalvelulle, on heidän jaettava myös ilmaista informaatiota tietoa etsiville. Jos Google ei tarjoaisi ilmaiseksi korkealaatuista tietoa, ei sillä kohta olisi käyttäjiä ja mainostulotkin jäisivät saamatta. Johtopäätös: Google haluaa näyttää parhaat mahdolliset tulokset ja jos sinun kotisivujesi sisältö on parasta omalla segmentilläsi, olet aika nopeasti kärjessä myös Googlen hakutuloksissa. Loogista, eikö vain?
Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi
Kirjoita hyvää tekstiä
Hakukoneoptimointi vaatii työtä. Jotta kotisivusi olisivat toimialasi parhaat, tekstin ja sisällön kotisivuillasi pitää olla kiinnostavaa ja helposti luettavaa. Hakukoneoptimoidun tekstin suunnittelu on kuin minkä tahansa teoksen tai artikkelin kirjoittamista, ei mitään sen ihmeellisempää. Tekstin suunnittelu ja kirjoittaminen vaatii paljon työtä ja joillakin on toisia enemmän lahjoja kirjoittamiseen. Kaikki eivät ole Ernest Hemingwaytä, mutta pienellä harjoittelulla kuka tahansa saa varmasti riittävän hyvää ja hakukoneille suunniteltua tekstiä kirjoitettua.
Ennen kirjoittamista: Tee avainsanatutkimus
Hakukoneoptimointi ja avainsanat kuuluvat yhteen, ilman toista ei ole toista. Ensimmäisellä vaiheella hakukoneoptimoidun tekstin suunnittelussa on hyvin vähän tekemistä itse kirjoittamisen kanssa. Ensimmäiseksi sinun pitää päättää aihe, josta kirjoitat ja sen luonnollisesti olisi hyvä sivuta toimialaasi tai tuotteitasi jollakin tavalla. Eli millä aiheella haluat löytyä Googlesta? Sinun täytyy kirjoittaessasi käyttää avainsanoja, joilla haluat kotisivusi löydettävän ja ensimmäinen askel on tehdä avainsanatutkimus. Avainsanatutkimus auttaa valitsemaan ne avainsanat, joita käytöt artikkelissasi ja aiheesta kiinnostuneet löytävät sinun kotisivusi.
Vaihe 1: Määrittele sivun tarkoitus
- Mitä haluat tavoitella (esimerkiksi x-tuotteesta kiinnostuneita)
- Mikä tekee sinun palvelustasi tai tuotteestasi ainutlaatuisen
- Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi
Vaihe 2: Tee lista merkityksellisistä avainsanoista
Kun olet saanut sivusi tai artikkelisi tarkoituksen hahmoteltua ja se on sinulle selvä, tee lista hakutekijöistä (avainsanat). Avainsanoilla kotisivusi ja/tai Google löytää artikkelisi ja näyttää sen siitä kiinnostuneille henkilöille. Toisin sanoen listasi avainsanoista täytyy pitää sisällään sanoja, joilla haluat sivusi tai artikkelisi löytyvän ja erottuvan muiden joukosta. Tämän ei pitäisi olla ylivoimaista nyt, kun sivusi tai artikkelisi tarkoitus on jo selvillä. Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä.
Saadaksesi hyviä tuloksia, sinun pitää ajatella kuten palvelujasi etsivät henkilöt. Millä sanoilla he etsivät tuotteitasi, miten he hakevat palvelujasi, jne. Kokeile myös yhdistellä eri sanoja ja pyri käyttämään synonyymejä. Avainsanaluettelosi lopussa sinulla pitäisi olla lista merkityksellisiä sanoja ja sanayhdistelmiä tai muunnoksia.
Työkalut
On olemassa muutamia työkaluja, jotka tekevät avainsanatutkimuksesta helpompaa. Lue artikkelit avainsanatyökaluista ja kuinka valitset oikeat avainsanat, niistä saat joitakin käytännön vinkkejä. Voit myös suoraan siirtyä Googlen avainsanatyökaluun ja aloittaa avainsanojesi suunnittelun.
Luo yeiskatsaus
Nyt sinulla pitäisi olla luotuna yleiskatsaus kahteen aiempaan vaiheeseen, josta on sinulle apua hakukoneystävällisen tekstin suunnittelussa. Yleiskatsaus auttaa sinua jäsentämään avainsanasi yhdistettynä sivusi tai artikkelisi tarkoitukseen. Yritä muodostaa avainsanoista yhdistelmiä ja aseta lopuksi avainsanasi ja yhdistelmät prioriteetti järjestykseen, luo vaikka taulukko järjestyksestä. Aseta tärkeämmälle prioriteetille avainsanat, jotka ovat lähellä sivusi tai artikkelisi alkuperäistä tarkoitusta ja muut avainsanasi taulukon loppupäähän – ei niin tärkeinä. Harkitessasi mikä avainsana olisi se kaikkein tärkein, sinun tulisi ajatella sivusi tai artikkelisi sijoitusta kyseisellä hakusanalla Googlen hakutuloksissa. Mitä enemmän avainsanalla on kilpailua, sen vaikeampi sillä on sijoittua tulosten kärkipäähän. Usein onkin aluksi järkevämpää keskittyä hieman vähemmän kilpailtuihin avainsanoihin ja pyrkiä sijoittumaan niillä hyvin.
Hakunoptimointi vaatii jatkuvaa tekemistä ja tulokset eivät tule päivässä. Aloita pidemmillä avansanoilla (yhdistelmillä) ja sijoituksesi noustessa, voit siirtyä hiljalleen lyhyempiin avainsanoihin.
Esimerkki: jos haluat kotisivusi löydettävän remonttipalvelujen tarjoajajana, todennäköisesti haluat avainsanaksi remonttipalvelut. Tästä vähemmän kilpailtuja avainsanoja voivat olla esimerkiksi remonttipalvelut Espoo tai remonttipalvelut isännöintitoimistoille.
Vaihe 3: Tee hakukoneystävällinen artikkeli- tai laskeutumissivu
Avainsanatutkimuksen viimeinen vaihe on luoda artikkeli- tai laskeutumissivu avainsanoilla, joilla haluat yrityksesi löytyvän. Artikkeli- tai laskeutumissivu on sivu, jonka tarkoitus on houkutella kävijöitä halutuilla avainsanoilla. Sivu voi olla kokonaan erillinen laskeutumissivu tai artikkeli blogissasi ja sieltä pitää olla helppo siirtyä yrityksesi varsinaiselle palvelu- tai tuotesivulle (sivun tarkoitus). Hakukoneoptimointi on juuri tätä, mitä teemme parhaillaan: kirjoitamme artikkelia jota sinä luet.
Avainsanatutkimuksesi antaa sinulle hyvän käsityksen siitä, minkä sanan tai sanojen ympärille kirjoitat muun sisällön. Avainsanasi ei kuitenkaan ole artikkelisi tai sivusi aihe usein sellaisenaan, vaikka sivun otsikon tai aiheen pitääkin sisältää avainsanasi. Lue 20 vinkkiämme hakukoneoptimoinnista.
Kolme vaihetta artikkelin kirjoittamisessa
- Valmistelu
- Kirjoittaminen
- Muokkaaminen
1. Vaihe: Valmistele tekstisi
- Mikä on artikkelisi tarkoitus? Miksi kirjoitat sen? Mitä haluat saavuttaa artikkelillasi?
- Mikä on artikkelisi sanoma lukijalle? Mikä on avainkysymys, johon haluat antaa vastauksen?
- Mikä on yleisösi, kuka lukee artikkeliasi - kohderyhmä?
- Mitä informaatiota artikkelisi sisältää?
- Missä järjestyksessä esität informaation? Mikä on artikkelisi rakenne?
Tekstin rakenne
Artikkelin suunnittelussa tärkein yksittäinen elementti on artikkelin rakenteen luominen, koska tekstin rakenne on erittäin tärkeä hakukonenäkyvyyden kannalta. Jos tekstisi on jäsennetty hyvin ja siinä on selkeä rakenne, sinulla on paremmat mahdollisuudet sijoittua ylemmäksi Googlen hakukoneessa.
Sinun kannattaa todella miettiä tekstin rakenne ennen kuin aloitat kirjoittamisen. Rakenne on koko artikkelisi selkäranka, jonka tarkoituksena on auttaa lukijaa ymmärtämään paremmin artikkelisi viesti.
Hyvän rakenteen omaavat kotisivujesi sivut ja artikkelit auttavat saamaan paremman konversion. Jos lukijat ymmärtävät artikkelisi viestin oikein, on todennäköisempää että he palaavat uudelleen sivustollesi ja ostavat tuotteitasi tai palvelujasi.
2 vaihe: Tekstin kirjoittaminen
Hakukoneoptimointi: Kirjoita ja kirjoita!
Pysy suunnittelemassasi rakenteessa
Tekstisi pitää olla luettavaa
Miten oppii kirjoittamaan hyvää tekstiä
Toiset ovat luonnostaan lahjakkaita kirjoittajia ja he tuottavat kiinnostavaa, hauskaa ja helposti luettavaa tekstiä muutamassa minuutissa. Toisilla taas kirjoittamisen lahjoja ei ole valitettavasti annettu, mutta harjoittelu auttaa tässäkin asiassa! Jos haluat oppia kirjoittamaan hyvää ja luettavaa tekstiä, lue paljon blogikirjoituksia, lehtiä, kirjoja tai mitä tahansa. Niistä saat inspiraatiota ja opit, miten muut muodostavat lauseita sekä rakentavat kappaleita. Näet miten he viljelevät huumoria ja millä tavalla he rakentavat luettavaa tekstiä.
Pidä taukoja!
Hakukoneoptimointi ja tekstin kirjoittaminen vaatii keskittymistä ja vie aikaa. Jos kirjoitat pitkiä aikoja kerrallaan, huomaat että keskittymisestäsi tulee vaikeampaa ja tekstin sisältö muuttuu äkkiä mitäänsanomattomaksi. Jos huomaat, että nyt et tuota enää luovaa tekstiä – on aika pitää taukoa. Sinun ei tarvitse kerralla kirjoittaa koko artikkelia alusta loppuun, voit käyttää siihen useampia päiviä.
Itse kirjoitan noin 30 minuuttia kerrallaan korkeintaan, jonka jälkeen muutaman minuutin tauko tekee hyvää. Tämä on toki yksilöllistä, mutta muista pitää taukoja aina kun siltä tuntuu.
3 vaihe: Tekstin muokkaaminen
Kun olet kirjoittanut tekstisi, olet saanut artikkelisi ensimmäisen luonnoksen valmiiksi. Viimeisessä vaiheessa parantelet luonnosta ja se vie enemmän aikaa, kuin varsinainen kirjoittaminen. Hakukoneoptimointi on monivaiheinen prosessi ja vaatii aikaasi.
Hakukoneoptimoidun tekstin muokkausvaiheessa sinun pitäisi korjata kaikki kirjoitus- ja asiavirheet sekä muokata teksti miellyttämään lukijaa ja hakukoneita. Älä pelkää poistaa osoita, joista et pidä ja jotka eivät palvele artikkelisi tarkoitusta. Sinun pitää lukea tekstisi uudelleen ja uudelleen, jotta löydät kaikki epäselvät ilmaisut ja muut ”virheet”. Luettelemme viisi vaihetta, joilla voit muokata artikkelisi perusteellisesti.
Käytä Yoast SEO lisäosaa
Tekstin muokkaamisessa Yoast SEO lisäosasta on todellista hyötyä. Se auttaa sinua optimoimaan tekstin hakukoneille sopivaksi ja tekemään tekstistä luettavampaa. Hakukoneoptimointi on yksinkertaisesti helpompaa Yoast SEO työkalun avulla.