- On-page SEO, eli sivuston sisäisten tekijöiden hakukoneoptimointi
- Off-page SEO, eli sivuston ulkoisten tekijöiden hakukoneoptimointi
Kerromme lyhyesti On-page SEO:n ja Off-page SEO:n eroavaisuuksista ja On-page SEO:n tärkeydestä sekä sen kolmesta tärkeimmästä tekijästä.
On-page SEO ja Off-page SEO
On-page tekijät ovat käytännössä asioita, joihin voit itse vaikuttaa kotisivuillasi. Kotisivujen tekniset ominaisuudet, koodin laatu, teksti- ja visuaalinen sisältö ja kotisivujesi käyttäjäystävällisyys.
Kotisivujesi hakukoneoptimoinnissa sivustoosi liittyy myös Off-page tekijöitä, joita ovat kotisivuillesi tulevat linkitykset muilta sivustoilta, sosiaalisen median huomio ja muu markkinointitoimenpiteet kotisivujesi ulkopuolella. Jos keskityt Off-page kotisivujen hakukoneoptimointiin, yrität saada lähinnä linkityksiä muilta sivuilta sinun kotisivuillesi. Mitä arvostetummalta sivustolta saat linkkejä kotisivuillesi, sen paremmin sijoitut Googlessa. Linkkien rakentamista käsittelemme tulevassa artikkelissamme.
On-Page kotisivujen hakukoneoptimointi ja sen tärkeys
On-page kotisivujen hakukoneoptimointi sisältää asioita, joita voit käytännössä itse hallita. Omilla kotisivuillasi voit vaikuttaa teknisiin ominaisuuksiin ja sisällön laadukkuuteen. Meidän mielestämme kaikki On-page tekijät on ratkaistavissa, koska ne ovat kiinni omasta halusta. Jos luot yrityksellesi upeat ja hyvin toteutetut kotisivut, kotisivut alkavat saavuttamaan parempia tuloksia hakukoneissa. Kotisivujen hakukoneoptimointi ei oikeastaan ole sen monimutkaisempaa.
Hyvin tehty On-page kotisivujen hakukoneoptimointi usein myös tuottaa parempaa Off-page optimointia, koska myös muut kiinnostuvat kotisivuistasi ja linkittävät kotisivuillesi. Vastaavasti huonosti toteutetulle ja sisältököyhälle sivustolle ei kovin moni halua linkittää, koska ei kukaan halua lukea tylsiä sekä huonosti kirjoitettuja julkaisuja.
Olennaisimmat On-Page optimoinnin tekijät
- Tekninen toteutus
- Laadukas sisältö
- Virheetön UX (user experience)
Tekninen toteutus
Laadukas sisältö
Miksi ihmiset tulevat kotisivuillesi? Todennäköisesti kotisivuillasi on tietoa, jota he etsivät ja tämän takia sinun pitäisi kirjoittaa laadukasta sisältöä. Myös Google ”lukee” kotisivujesi sisältöä säännöllisesti. Sisältö vaikuttaa todella paljon sijoitukseen hakukoneissa. Sisällössä pitää olla oikeita avainsanoja, todellista otsikkoon (ja avainsanoihin) liittyvää informaatiota, tekstiä pitää olla riittävästi ja se pitäisi olla vielä miellyttävä ja helppo lukea.
Lue lisää hakukoneoptimoinnista artikkelistamme ”Kotisivujen hakukoneoptimointi: 20 vinkkiä” ja artikkelistamme ”Hakukoneoptimointi: Opas tekstin suunnitteluun”.
lue lisää
Virheetön UX
Viimeisenä asiana käyttäjäystävällisyys. Kotisivuillasi kävijän pitää voida helposti ymmärtää kotisivujasi ja pystyä löytämään hakemansa informaatio hetkessä. Kotisivujesi vierailijoiden pitää osata navigoida sivustollasi helposti ja löytää painikkeet etsimäänsä sisältöön nopeasti.
Mitä luulisit vierailijan tekevän, jos ei löydä nopeasti hakemaansa tietoa tai informaatio on huonosti kirjoitettu? Todennäköisesti häipyy kotisivuilta silmänräpäyksessä ja tämä tarkoittaa Googlen silmissä ”Ei laadukasta sisältöä”, joka vaikuttaa sijoitukseesi hakukoneissa negatiivisesti
Toisin sanoen: kivan näköiset kotisivut ovat toki tärkeä asia uskottavuuden kannalta, mutta ykkösasia on kuitenkin kotisivujesi käyttäjäystävällisyys! Hyvä kotisivujen suunnittelija osaa ottaa tämän huomioon ja tehdä sinulle sekä tyylikkäät, että käyttäjäystävälliset kotisivut.