Kotisivujen perustaminen
Uusien kotisivujen perustaminen yritykselle on mahtavaa ja erittäin hyvä sijoitus. Se kuitenkin vaatii strategian, tutkimustyötä, tiedonkeruuta ja paljon muita enemmän ja vähemmän mielenkiintoisia asioita. Hyvät kotisivut on tarkkaan harkittu ja suunniteltu kokonaisuus.
Kotisivujen perustaminen ei välttämättä ole monimutkainen prosessi – eikä sen sitä tarvitse ollakaan, kannattaa kuitenkin käyttää aikaa vähän muutaman asian pohtimiseen.
Verkkotunnus eli Domain
Kotisivujen perustaminen ei ole vain ulospäin näkyvät kotisivut, se vaatii rinnalleen verkkotunnuksen. Verkkotunnus on kotisivujesi osoite, ilman osoitetta kukaan ei löydä perille ja hienoista kotisivuistasi ei silloin ole paljonkaan iloa.
Valitse verkkotunnus, joka ihmisten on helppo muistaa ja joka kertoo liiketoiminnastasi (esimerkiksi meidän verkkotunnus on uudetkotisivut.fi). Valitse verkkotunnuksellesi pääte .fi, .com, .net tai jokin muu. .fi-pääte on paras vaihtoehto, jos yrityksesi toimii Suomessa. Tarkista haluamasi verkkotunnuksen saatavuus esimerkiksi Louhi Net verkkotunnushaussa.
Kotisivujen ylläpito
Kotisivuillasi käytettävä teknologia
Kotisivuillasi käytetään ohjelmointikieliä, kuten HTML5, CSS3, PHP, JQuery, Javascript, jne. Et välttämättä itse tunne ohjelmointikieliä, mutta huolehdi että kotisivujesi toteuttaja tuntee erinomaisesti ainakin edellä mainitut ohjelmointikielet, muuten voit olla ongelmissa kotisivujesi kanssa myöhemmin.
Kotisivujen perustaminen ei edellytä sinulta osaamista ohjelmointikielistä, eikä sinun tarvitse edes ymmärtää niitä koskevaa sanastoa. Kotisivujesi toteuttajan pitää pystyä kertomaan selvällä suomenkielellä asiat sinulle niin, että tiedät mitä olet saamassa. Lue lisää toisesta artikkelistamme “10 virhettä: Vältä nämä hankkiessasi uusia kotisivuja“
Kotisivujesi tavoite
Aseta kotisivuillesi joku konkreettinen tavoite, niin saat enemmän hyötyä uusista kotisivuistasi ja kotisivujen perustaminen yrityksellesi tukee liiketoimintaasi mahdollisimman tehokkaasti. Kotisivujesi tavoitteena voi olla yhteydenottopyyntöjen saaminen, lisää puhelinsoittoja yritykseesi, tuotteidesi myynti, lahjoitukset hyväntekeväisyyteen, vierailijoiden rekisteröityminen palveluun tai mitä tahansa.
Olipa tavoite kotisivuillasi mikä tahansa, tärkeintä on sen selkeä tuominen esille kotisivujesi suunnittelussa. Kotisivujen perustaminen on samalla myös jonkin päämäärän asettamista.
Kotisivujesi värimaailma
Sivukartta ja kotisivujen rakenne
Sivukartta kertoo, mitä sivuja kotisivuillasi on. Emme tarkoita nyt Googlea varten luotavaa sivustokarttaa, vaan tarkoitamme sivukarttaa, jolla hahmottelet kotisivujesi rakennetta itsellesi valmiiksi.
Käytännössä tämä tarkoittaa kotisivujesi navigaatiota, jossa on mainittu pääsivut ja pääsivujen alasivut. Kotisivuilla on aina etusivu, muita pääsivuja voi olla esimerkiksi ”tietoa yrityksestä”, ”Palvelut” ”Yhteystiedot” ja alasivuja esimerkiksi Palvelut sivulta aukeava sivu, jossa kerrotaan yksittäisestä palvelusta. Sivukarttaa ja rakennetta voi hahmotella vaikka PowerPoint kaavion muodossa.