Perustamassa kotisivut yritykselle: Huomioi nämä!

  • Luotu: 14.12.2018
  • Kaikki kategoriat
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kotisivujen perustaminen

Uusien kotisivujen perustaminen yritykselle on mahtavaa ja erittäin hyvä sijoitus. Se kuitenkin vaatii strategian, tutkimustyötä, tiedonkeruuta ja paljon muita enemmän ja vähemmän mielenkiintoisia asioita. Hyvät kotisivut on tarkkaan harkittu ja suunniteltu kokonaisuus. 

Kotisivujen perustaminen ei välttämättä ole monimutkainen prosessi – eikä sen sitä tarvitse ollakaan, kannattaa kuitenkin käyttää aikaa vähän muutaman asian pohtimiseen.

Verkkotunnus eli Domain

Kotisivujen perustaminen ei ole vain ulospäin näkyvät kotisivut, se vaatii rinnalleen verkkotunnuksen. Verkkotunnus on kotisivujesi osoite, ilman osoitetta kukaan ei löydä perille ja hienoista kotisivuistasi ei silloin ole paljonkaan iloa. 

Valitse verkkotunnus, joka ihmisten on helppo muistaa ja joka kertoo liiketoiminnastasi (esimerkiksi meidän verkkotunnus on uudetkotisivut.fi). Valitse verkkotunnuksellesi pääte .fi, .com, .net tai jokin muu. .fi-pääte on paras vaihtoehto, jos yrityksesi toimii Suomessa. Tarkista haluamasi verkkotunnuksen saatavuus esimerkiksi Louhi Net verkkotunnushaussa.

Kotisivujen ylläpito

Kotisivuillasi pitää olla fyysinen sijoituspaikka, jota kutsutaan webhotelliksi. Webhotellisi sisältää usein myös sähköpostiosoitteet yrityksesi verkkotunnuksella, esimerkiksi meillä asiakkaat@uudetkotisivut.fi. Usein saat Webhotellin samalta palveluntarjoajalta, joka toteuttaa myös kotisivusi.Webhotelleja ja kotisivujen ylläpitoa tarjoaa sadat- ja suomessakin kymmenet eri yritykset. Kaikissa on huikeasti erilaisia vaihtoehtoja ja hinnat vaihtelevat ominaisuuksien mukaan. Tärkeimpinä ominaisuuksina ovat varmasti riittävästi tilaa kotisivuillesi, SSL-sertifikaatti ja säännöllinen varmuuskopiointi. Tämän lisäksi suosittelemme webhotellin hankkimista suomalaisesta palvelinympäristöstä.

Kotisivuillasi käytettävä teknologia

Kotisivuillasi käytetään ohjelmointikieliä, kuten HTML5, CSS3, PHP, JQuery, Javascript, jne. Et välttämättä itse tunne ohjelmointikieliä, mutta huolehdi että kotisivujesi toteuttaja tuntee erinomaisesti ainakin edellä mainitut ohjelmointikielet, muuten voit olla ongelmissa kotisivujesi kanssa myöhemmin.

Kotisivujen perustaminen ei edellytä sinulta osaamista ohjelmointikielistä, eikä sinun tarvitse edes ymmärtää niitä koskevaa sanastoa. Kotisivujesi toteuttajan pitää pystyä kertomaan selvällä suomenkielellä asiat sinulle niin, että tiedät mitä olet saamassa. Lue lisää toisesta artikkelistamme “10 virhettä: Vältä nämä hankkiessasi uusia kotisivuja

Kotisivujesi tavoite

Aseta kotisivuillesi joku konkreettinen tavoite, niin saat enemmän hyötyä uusista kotisivuistasi ja kotisivujen perustaminen yrityksellesi tukee liiketoimintaasi mahdollisimman tehokkaasti. Kotisivujesi tavoitteena voi olla yhteydenottopyyntöjen saaminen, lisää puhelinsoittoja yritykseesi, tuotteidesi myynti, lahjoitukset hyväntekeväisyyteen, vierailijoiden rekisteröityminen palveluun tai mitä tahansa.

Olipa tavoite kotisivuillasi mikä tahansa, tärkeintä on sen selkeä tuominen esille kotisivujesi suunnittelussa. Kotisivujen perustaminen on samalla myös jonkin päämäärän asettamista.

Kotisivujesi värimaailma

Kotisivujesi värimaailma (3-5 pääväriä) vaikuttaa yrityksesi tai tuotteesi tunnistettavuuteen ja on tärkeä osa kotisivujasi. Värimaailman tulisi olla selkeä ja yrityksesi ilmeen mukainen. Värimaailmaa voi hahmotella maksuttomilla työkaluilla, kuten https://coolors.co/appJos yritykselläsi on jo logo olemassa, on yrityksesi värimaailma jo valmis. Logo on yrityksesi tärkein yksittäinen graafinen elementti, joka määrittelee myös kotisivujesi tyylisuunnan. Mikäli yritykselläsi ei vielä ole logoa, tutustu logosuunnitteluumme, jolla on 100% tyytyväisyystakuu.

Sivukartta ja kotisivujen rakenne

Sivukartta kertoo, mitä sivuja kotisivuillasi on. Emme tarkoita nyt Googlea varten luotavaa sivustokarttaa, vaan tarkoitamme sivukarttaa, jolla hahmottelet kotisivujesi rakennetta itsellesi valmiiksi.

Käytännössä tämä tarkoittaa kotisivujesi navigaatiota, jossa on mainittu pääsivut ja pääsivujen alasivut. Kotisivuilla on aina etusivu, muita pääsivuja voi olla esimerkiksi ”tietoa yrityksestä”, ”Palvelut” ”Yhteystiedot” ja alasivuja esimerkiksi Palvelut sivulta aukeava sivu, jossa kerrotaan yksittäisestä palvelusta. Sivukarttaa ja rakennetta voi hahmotella vaikka PowerPoint kaavion muodossa.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kommentoi

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *