Laskeutumissivu: Mikä se on?

  • Luotu: 12.01.2019
  • Hakukoneoptimointi
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Laskeutumissivu: Mikä se on?

Laskeutumissivu (eng. landing page) on itsenäinen verkkosivu, joka on pääsääntöisesti luotu markkinointi- tai mainoskampanjaa varten. Laskeutumissivua voidaan käyttää myös esimerkiksi uuden tuotteen lanseeraukseen. Laskeutumissivu on sivu, jonne kävijä tulee klikkaamalla esimerkiksi Googlessa olevan mainoksen linkkiä.

Laskeutumissivu suunnitellaan yhtä tarkoitusta varten ja se on CTA (Call to Action). Käytännössä tämä tarkoittaa, että laskeutumissivun tarkoitus on houkutella kävijää suorittamaan jokin toiminto. Toiminto voi esimerkiksi olla kävijän ohjaaminen halutun tuotteen esittelyyn verkkokaupassa tai jollekin sivulle kotisivuilla.

Laskeutumissivun yksinkertaisuus ja selkeä päämäärä tekee siitä parhaan vaihtoehdon saavuttaa hyvä konversio, esimerkiksi Google AdWords mainoskampanjalla. Sillä saadaan kävijä ohjattua tehokkaasti haluttuun kohteeseen, joka tekee laskeutumissivun käytöstä kustannustehokasta.

Konversio tarkoittaa mitattavaa toimenpidettä, jonka kävijä tekee kotisivullasi. Esimerkiksi osto verkkokaupasta, linkin klikkaus, lomakkeen täyttö, oppaan lataaminen, jne.

Ymmärtääkseen täysin laskeutumissivun ja kotisivujesi muiden sivujen eron, kuten esimerkiksi etusivun, on tärkeää pohtia orgaanisten- ja maksettujen hakutulosten eroavaisuuksia.

Laskeutumissivu: Luonnolliset hakutulokset vs. Maksetut hakutulokset

Mikä on laskeutumissivu?” Laskeutumissivut ovat erillisiä sivuja, jotka on suunniteltu vain ja ainoastaan maksulliseen hakukonemainontaan, esimerkiksi Google AdWords mainonnan yhteyteen.

Kuvassa on tyypillinen Googlen hakutulossivu (SERP = Google search results page), jonka näet suorittaessasi normaalin Google haun.

Googlen hakutuloksissa sivulla on käytännössä kaksi pääaluetta:

  1. Maksetut hakutulokset: Google AdWords
  2. Luonnolliset hakutulokset: Ilmaiset hakutulokset

Googlen hakutulossivun keskellä olevat luonnolliset hakutulokset (käytetään myös nimitystä Orgaaniset hakutulokset) ovat linkkejä sivustoille, jotka Google on valinnut sisällöltään vastaamaan parhaiten annettua hakutermiä.  Luonnollisia hakutuloksia varten sinulla on kotisivut, jotta ihmiset löytäisivät ne maksuttomien hakujen kautta. Lähes kaikki verkkosivut löytyvät luonnollisista hakutuloksista, mutta sijoitus hakutuloksissa onkin kokonaan toinen asia ja siihen liittyy olennaisesti kotisivujen hakukoneoptimointi.

Maksetut hakutulokset toimivat täysin eri tavalla. Maksetuissa Google AdWrods mainoksissa sinä voit päättää mille sivulle ohjaat kävijät, kun he klikkaavat mainostasi. Voit ohjata kävijät kotisivujesi etusivulle tai paremmalle vaihtoehdolle – itsenäiselle laskeutumissivulle, joka on luotu nimenomaan mainoskampanjaasi varten.

Mitä eroa on kotisivulla ja laskeutumissivulla?

Katso mallikuvaa, jossa näkyy rakenne kotisivusta ja laskeutumissivusta. Kummassakin kuvassa vihreät alueet esittävät sivulla olevia linkkejä. Kotisivun mallikuvassa on 43 linkkiä ja laskeutumissivulla vain yksi linkki, eli kehotus tehdä jotakin.

Kotisivu vasemmalla ja laskeutumissivu oikealla

Pieni linkkien määrä laskeutumissivulle parantaa todistetusti konversiota maksullisessa hakusanamainonnassa, koska sivulla on silloin vähemmän häiriötekijöitä. Tästä syystä hakukonemainonnan ammattilaiset käyttävät mainonnassa lähes poikkeuksetta erillistä laskeutumissivua.

Kotisivun ja laskeutumissivun suurin ero on kohdennettavuus, laskeutumissivun on kohdennettu tiettyä tarkoitusta varten (osta, katso, tilaa, lataa, jne.), kun vastaavasti kotisivulla voi olla linkkejä yrityksen useisiin palveluihin, blogiin, muille sivuille, jne. 

Erityyppisiä laskeutumissivuja

On olemassa kaksi perusrakennetta laskeutumissivulle:

Liidien hankkimiseen tarkoitetulla laskeutumissivulla on tyypillisesti lomake, jolla kerätään halutut yhteystiedot kävijöiltä (nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite, jne.). Liidien hankkimiseen tarkoitettuja laskeutumissivuja käytetään yleensä B to B markkinoinnissa. 

Klikkaa ja siirry (Click-Through) käytetään tyypillisesti verkkokaupoissa ja muissa vastaavissa palveluissa, joissa kävijän halutaan suorittavan jokin toiminnallisuus klikkaamalla haluttua linkkiä laskeutumissivulla.

Päättele kuvista laskutumissivun tarkoitus

Molemmille laskeutumissivuille ulkoasuja on olemassa lukemattomasti erilaisia, mutta tarkoitus on kaikissa sama. Suunnitellessasi laskeutumissivua, sinun pitää valita, kumpaa tarkoitusta varten teet oman laskeutumissivusi. Yllä olevista kuvista näet edellä mainittujen laskeutumissivujen käytännön eroavaisuuden.

Toivottavasti tämä artikkeli vastasi kysymykseesi ”Mikä on laskeutumissivu?”. Jos tarvitset laskeutumissivun, ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Artikkeliin liittyvät muut julkaisut

[related-posts-thumbnails]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *