blog02
owner

Millaiset ovat hyvät kotisivut yritykselle?

Hyvät kotisivut tuovat yritykselle lisäarvoa. Yritysten kohdalla lisäarvo tarkoittaa yleensä euroja, eli myyntiä. Myyntiä saadaan saamalla kotisivuille yrityksen palveluista kiinnostuneita kävijöitä.

Miten sitten saan kotisivuilleni kävijöitä?

Kotisivuille kävijöitä saadaan hakukoneista, sosiaalisesta mediasta ja esimerkiksi uutiskirjeiden kautta. Ei riitä, että kotisivut ovat netissä, niiden pitäisi vielä löytyä hakukoneesta potentiaalisten asiakkaiden hakiessa yrityksesi palveluja.

Miten potentiaalinen asiakkaasi ajattelee?

Hän etsii ratkaisua tarpeeseensa kirjoittamalla hakusanan esimerkiksi Googlen hakukoneeseen. Google näyttää hakua vastaavat tulokset ja asiakas valitsee parhaiten omaa hakuaan vastaavan yrityksen eri vaihtoehdoista. Toisin sanoen hän valitsee yrityksen, joka tuntuu tarjoavan ratkaisun hänen tarpeeseensa.

Potentiaalisen asiakkaan ajattelutavasta on helppo tehdä tarvittavat johtopäätökset.

Kotisivusi löytyvät kyllä Googlesta, mutta hyville sijoituksille pääset vain hakukoneoptimoimalla kotisivusi. Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä ja se vaatii hieman aikaa ja vaivaa, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Jokainen luku- ja kirjoitustaitoinen voi tehdä kotisivujensa sisällön hakukoneoptimointia.

Hyvät kotisivut saavat asiakkaan toimimaan toivotulla tavalla

Kun asiakkaasi löytävät yrityksesi kotisivut Googlesta, heidät pitäisi saada toimimaan haluamallasi tavalla: ostamaan, ottamaan yhteyttä tai tekemään jokin muu toivottu toimenpide.

Saadaksesi asiakkaasi toimimaan halutulla tavalla, kotisivujesi pitää olla helposti selattavat, toimia myös mobiililaitteilla sujuvasti ja ulkoasun pitää olla ammattimainen sekä tyylikäs.

Ennen kuin kotisivujen suunnittelua aloitetaan, sinulla pitäisi olla mietittynä tärkeimmät asiat: Kohderyhmä ja tavoite.

Kohderyhmää määritellessäsi, sinun pitää miettiä kenelle palvelusi on tarkoitettu ja ketkä ovat asiakaskuntaasi. Esimerkiksi kampaamoalan yrittäjää tuskin kiinnostaa konepajojen palvelut.

Hyvillä kotisivuilla on asetettu selkeät tavoitteet, jotka määrittelevät yrityksesi kotisivujen sisällön ja rakenteen. Mitä haluat potentiaalisen asiakkaan tekevän kotisivullasi: jättävän yhteydenottopyynnön, ostavan tuotteitasi, varaavan ajan tai mitä tahansa.

Nyt kun olet määritellyt kohderyhmän ja asettanut yrityksesi kotisivuille selkeät tavoitteet, on aika aloittaa kotisivujen suunnittelu.

Ensivaikutelman voi antaa vain kerran

Sinun pitää vakuuttaa potentiaalinen asiakkaasi muutamassa sekunnissa. Moderni ulkoasu, selkeä luettavuus, mobiililaitteilla toimivuus ja moitteeton toimivuus ovat edellytyksiä. Lisäksi ensimmäisen viestin (esimerkiksi otsikko) pitää olla yhdenmukainen Googlen hakutuloksissa olevan viestisi kanssa.

Selkeä rakenne ja helppo luettavuus

Hyviltä kotisivuilta asiakkaasi löytävät etsimänsä helposti ja ymmärtävät lukemansa. Vältä turhia linkkejä sivulta toiselle, asiakkaasi etsimä tieto pitäisi olla löydettävissä enintään kolmella klikkauksella.

Älä kirjoita tekstiä yhteen pötköön, vaan jäsennä teksti helppolukuiseksi ja se on helpommin ymmärrettävää. Mieti mitä asiakkaasi haluavat tietää ja pyri kirjoittamaan vastaukset suoraan tekstiisi. Näin teet asiakkaan ostopäätöksen helpommaksi.

Hyvät kotisivut luovat positiivisen käyttökokemuksen

Käyttökokemus on se, miten sujuvaksi asiakkaasi kokevat kotisivujesi käyttämisen. Jos kotisivusi latautuvat hitaasti, teksti on liian pientä luettavaksi, etsitty tieto ei löydy nopeasti tai sivut eivät toimi kunnolla mobiililaitteilla – sivun käyttökokemus on huono ja tätä et halua.

Ulkoasun pitää olla tyylikäs, mutta sen kustannuksella ei saa pilata käytettävyyttä. Hyvät kotisivut ovat tarkkaan harkittu ja hyvin toteutettu kokonaisuus, jossa kaikki osa-alueet tukevat toisiaan ja tarjoavat lopputuloksena miellyttävän käyttökokemuksen.

Jos asiakkaallesi jää yrityksesi kotisivuista huono kokemus ja palveluistasi epäselvä käsitys, hän ajattelee yrityksesi palvelujen olevan samaa tasoa ja menetät asiakkaasi luottamuksen.

Osoita olevasi luotettava kumppani

Vaikka yritykselläsi ei olisi sertifikaatteja tai AAA-luottoluokitusta, voit viestiä asiakkaallesi olevasi luotettava kumppani.

Käytä kotisivuillasi vain korkealaatuisia kuvia ja vältä huonojen kuvien laittamista kotisivuillesi. Jos sinulla ei ole toimitiloistasi tai muusta yritystoiminnastasi laadukkaita kuvia, käytä vaikka ilmaisten kuvapankkien kuvia. Muista, että kotisivujesi tarkoituksen on luoda luottamusta herättävä mielikuva. Jos putkiliike laittaa etusivulle huonolaatuisen kuvan 70-luvun ruosteisesta pakettiautostaan ja likaisiin vaatteisiin pukeutuneesta asentajasta, tuskin tilaat tätä asentajaa kotiisi? Kyseinen asentaja voi olla erittäin kokenut ja ammattitaitoinen, mutta mielikuvilla on väliä luottamuksen saavuttamiseksi.

Tee yhteydenottamisesta helppoa

Kun olet saavuttanut asiakkaan luottamuksen ja hän on valmis ostamaan, yhteystietojen pitää löytyä helposti ja nopeasti. Älä piilota yrityksesi yhteystietoja kotisivujesi pimeimpään nurkkaan, eli laita vain yhtä yhteystiedot linkkiä sivun alareunaan. Tee yhteydenottamisesta helppoa, tämä parantaa käyttökokemusta ja lisää luottamusta. Toki myöskin saat todennäköisesti enemmän yhteydenottoja.

Hyviltä kotisivuilta löytyy helposti yrityksen puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Sähköpostiin ja puhelinnumeroon kannattaa laittaa linkki, jolloin asiakkaasi voivat aktivoida ne yhdellä klikkauksella.

Tämän lisäksi olisi hyvä olla yhteydenottolomake, jolla asiakkaat voivat olla yritykseesi yhteydessä. Jos haluat palvella asiakkaitasi, kun he ovat kotisivuillasi – suosittelen Chatin asentamista, jolla voit tarjota välittömästi vastauksia asiakkaillesi ja helpottaa ostopäätöstä. Erinomainen vaihtoehto on esimerkiksi täysin ilmainen Chat palvelu tawk.to.

Hyvät kotisivut on asennettu luotettavalle palvelimelle

Kotisivujesi pitää olla asennettu jollekin palvelimelle, muuten ne eivät voi toimia. Palvelimia on valittavana vaikka kuinka paljon maailman joka kolkasta, mutta ehkä Filippiineillä sijaitseva halpaversio ei ole paras ratkaisu. Palvelin kannattaa valita suomesta ja huolehtia, että palvelimella on ainakin alla olevat asiat kunnossa:

Hyvät kotisivut tuovat yrityksellesi lisäarvoa. Yrityksesi kotisivut eivät hyödytä yritystäsi, jos asiakkaasi eivät löydä niitä tai ne eivät tarjoa asiakkaillesi ratkaisua heidän tarpeisiinsa helposti ja luottamusta herättävästi.

Mitä saisi olla?

Kotisivut yritykselle

Haluatko edullisesti yrityksesi näköiset kotisivut, joilla erotut kilpailijoistasi ja saat parempia tuloksia netissä?

Edulliset kotisivut kotisivukaupasta

Valitse kotisivut yrityksellesi sadoista vaihtoehdoista ja saat ne käyttövalmiina yhdessä arkipäivässä.

Ota yhteyttä ja kysy lisää